Beboere i Bjørvika får tilgang til en mengde servicetilbud

Alle som kjøper leilighet fra Oslo S utvikling, får tilgang til bil og andre praktiske servicetjenester som gjør hverdagen litt enklere.

- I garasjen står det i dag biler fra bildelingstjenesten Otto tilgjengelig for alle beboere. Bilene kan enkelt lånes via mobilen, forteller produktansvarlig Vibeke Isachsen hos Bertel O. Steen.

Boligutvikler Oslo S Utvikling har inngått en avtale med Otto fra Bertel O. Steen som sikrer Bjørvika-beboere tilgang til bil uten å eie den selv.

– Det er så bra kollektivtrafikk i Oslo sentrum at mange ikke trenger bil hver dag. Dette tilbudet er for de som trenger en varebil når de skal kjøpe nye møbler på Ikea eller vil ta seg en langhelg på hytta, sier Isachsen.

Slik fungerer bildelingen

Med mobilappen Otto har beboerne tilgang til et visst antall egne biler som står parkert i borettslagets garasjeanlegg. Hele leien foregår via appen som man også bruker til å åpne og lukke bilen. Du betaler time – eller dagspris for å leie, det koster 2 kroner per kjørte kilometer. Forbruk av drivstoff samt bompasseringer avregnes etter turen, så om man fyller drivstoff underveis vil dette trekkes fra totalsummen.

Tilpasses brukernes behov

Utvalget av biler tilpasses hvert enkelt borettslags behov. I Bjørvika har beboere i dag tilgang til én varebil, en liten stasjonsvogn og en elbil. Vi opplever at beboerne er veldig fornøyd med tilbudet og ser en god bruk av tjenesten i Bjørvika. Videre er vi kontinuerlig i dialog med OSU og beboere for å se om det er ønskelig å ekspandere tilbudet.

Tilbakemeldingen fra våre brukere er veldig positiv. Beboerne liker tilgjengeligheten som de får ved at bilene står i deres egen garasjekjeller; du trenger ikke lete gatelangs etter bilen du skal leie og du slipper å finne garasjeplass når du er ferdig med billeien, forteller Isachsen.

Populært tilbud i byen

Boligdirektør Lars Holm i Oslo S Utvikling tror bildelingstjenesten vil bli stadig mer populær når flere flytter inn i Bjørvika.

– Mange ser på det å bo sentralt som et pluss i forhold til at du ikke trenger å eie bil. Det kan bli ganske dyrt å kjøpe bil og betale for garasjeplass hvis du bare trenger bilen noen ganger i måneden. Det er vel en av grunnene til at flere og flere velger bildelingstjenester, sier Holm..

Kommer flere servicetjenester for beboere

Beboerne får tilgang på enda flere fordeler når OSU knytter nye praktiske servicetjenester til boligene i Bjørvika.

Mellom 2018 til utgangen av 2020 ferdigstilles over 660 boliger, og nye beboere vil ha mange spørsmål og behov som skal behandles på best mulig måte. OSU har dermed valgt Usbl som samarbeidspartner for forvaltning, drift og service for de nye boligene i Eufemias Hage, Eufemias Plass, Dronninglunden og Vannkunsten i Bjørvika.

Service- og visningssenteret i Dronning Eufemias gate 55, vil være et naturlig kontaktpunkt for alt som er relatert til drift og forvaltning for beboere og næringsdrivende i bydelen. Beboerne får også tilgang til et bredt spekter av servicetjenester formidlet gjennom et digitalt grensesnitt eller ved personlig service fra servicesenteret. Det planlegges å tilby formidling av renholdstjenester, bestilling av håndverkertjenester til leilighetene og mye, mye mer.

– Oslo S Utvikling og Usbl skal nå bruke tiden fremover til å videreutvikle konseptet, og nye tilbud vil bli lagt til etter hvert som omfanget av boliger i Bjørvika øker. Det er bare å se frem til en sømløs tilværelse der alt du trenger i hverdagen er innen rekkevidde, sier Lars Holm, Boligdirektør Oslo S Utvikling.

Servicetjenester for Bjørvika-beboere