Nye Bjørvika bygges med historiske materialer

Samtidig som Bjørvika er i ferd med å bli helt ny, brukes historiske materialer i flere av områdene mellom byggene. Nå bygges Operastranda, med over hundre år gammel brostein fra området.


Bjørvika Infrastruktur har ansvaret for bygging av alle de offentlige rommene og alt mellom byggene i Bjørvika. Dette inkluderer blant annet de syv allmenningene og den tre kilometer lange havnepromenaden, sjøbadet på Sørenga, stranden ved Operaen, kommunale veier, broer og gang- og sykkelveier.

Operastranda blir en 100 meter lang familievennlig strand og vil være åpen for alle.


Mye industrihistorie

Til sommeren åpner Operastranda for badegjester, og arbeidet med å få ferdig området pågår for fullt. I planleggingen av Operastranda har Bjørvika Infrastruktur hatt som mål å gjenbruke materialer i størst mulig grad. Sammen med leverandører og rådgivere er det brukt mye tid på å finne egnede materialer, som nå får nytt liv på Operastranda. Blant annet har Bjørvika Infrastruktur funnet rundt 40 kvadratmeter med gammel brostein her, fra den tiden Nyland mekaniske verksted holdt til her.

– Trolig er denne steinen fra rundt år 1900, og den skal nå gjenbrukes i området, sier Vegar Bergum, prosjektleder i Bjørvika infrastruktur.

– Det er veldig spennende å bygge en ny bydel i et område med så mye industrihistorie. Å bygge med historiske materialer gir kortreiste og bærekraftige løsninger. For eksempel vil et restlager av granittplater fra Aker Brygge utgjøre gangveiene på Operastranda. I tillegg benyttes steinblokker fra gamle jernbanekonstruksjoner som sittekanter og støttemurer, sier Bergum.

Det finnes også enda mer kortreiste løsninger. På Stasjonsallmenningen, et steinkast unna Operastranda, ble det funnet et gammelt parti smågatestein.

– Denne steinen har sin naturlige plass i Bjørvika, og det var en selvfølge at vi skulle gjenbruke denne på prosjektet, sier prosjektlederen.

Viser kaifronten

Den gamle kaia foran Havnelageret – Langkaia – var i relativt god stand. Noen steder var det imidlertid laget hull for rør og andre installasjoner, og feltene var da dekket med betong.

– Her har vi i størst mulig grad brukt stein fra den delen av Langkaia som i sin tid gikk videre innover mot Dronning Eufemias gate. I noen områder er det brukt ny stein med samme farge. Det beste stedet for å se reparasjonene er på amfiet sør for Operagata, mellom Langkaia og Operaen. Her var den gamle kaia til Holger Danske, som var forløperen til dagens danskebåter, forteller Bergum.

Den historiske sjøkanten kan sees igjen på det nyetablerte vannspeilet utenfor Deichman Bjørvika. Her er det brukt rødlig stein som viser hvor den historiske kaifronten var plassert. På amfiet sør for Operagata er det også lagt ned en stålplate hvor konturene av sjøkanten fra 1881 og 2019 er illustrert.

Rehabiliterer gamle kaier

Hele den gamle kaia på vestsiden av Akerselva er nå rehabilitert. Her er det brukt stein fra området. Noe av steinen har Bjørvika Infrastruktur hentet fra den lille øya utenfor Munchmuseet, der kommunen har anlagt park og den nye skulpturen Mother kommer.

For mindre enn fem år siden var det også en kai i Bjørvika som gikk fra Stasjonsallmenningen og forbi de nye byggene i Vannkunsten, på sørsiden av Operagata.

– Kaien var i dårlig forfatning, men noen steder kunne vi se den gamle kaien med grorudgranitt. Nå har vi bygget opp igjen deler av den, nederst i Stasjonsallmenningen, sier Bergum.

Operastranda skal etter planen allerede være klar for badeglade gjester i løpet av sommeren 2021.

Slik blir Operastranda